1.  Az ANTIKVITÁS stíluskorszakai:

Ún. ……………………………………………………i kor. (Kr. e. 8. sz.)

Az antik görög …………………………………………….(műnem!) stíluskorszaka. (Kr. e. 8. sz.) A szóbeliség és írásbeliség határa az európai kultúrában.

Az antik görög ………………………………………………..(műnem!) stíluskorszaka. (Kr. e. 7. századtól.)

Az antik görög ……………………………………….. (műnem!)  stíluskorszaka. (Kr. e. 5. századtól.)

Az antik ……………………………………………….. korszak (stíluskorszak!). (Kr. e. 4-3. század.)

2. A történelmi értelemben vett középkort a ………………………………………………… Birodalom bukásától (476-tól) Kolumbusz Amerika felfedezéséig (…………………………………….-ig), vagy az ……………………………………………. polgári forradalomig, 1640-ig számítjuk.

Wilhelm Schlegel a középkort korszakokra osztotta, eszerint:

hősi, lovagi, ………………………………………………. és polgári korszakokat különböztethetünk meg a művelődéstörténetben.

Más megközelítésben a középkor művészete a XII. század ……………………………………. stíluskorszakában és a XIII. századi …………………………………… stíluskorszakában összegződik.

A középkor művészete nemzetközi jelleget mutat. PL. a …………………………………………… nyelv általános használata és a ………………………………………………… világkép, illetve a theogonikus gondolkodásmód.

3. A keresztény mítosz középpontjába a …………………………………………………. léte és a haláltudat kerül. Ennek eredménye "a ………………………………………………….. --- contemptus mundi".

A cisztercita szerzetesek ebben a gondolatkörben tevékenykednek, pl. Clairvaux-i Szent Bernát (1090-1153), aki megteremti a személyes élmény áhítatát és a ……………………………-tisztelet kultuszát, illetve szellemi atyja a ………………………………………………… hadjáratoknak.

4. Az egyházi korszak filozófiai alaptételeit a …………………………………………… és a MISZTIKA tartalmazza. (A filozófia ebben a korban a "…………………………………………… szolgálóleánya".) (A gondolatrendszer nagy összegzője ……………………………………………………….!)

5. A skolasztika alkotója Pierre …………………………………………….. (1079-1142), aki Héloise szerencsétlen szerelmeseként él a köztudatban.

6. Himnuszok: pl. Jacopone da ……………………………. (1230-1306) ("Isten bolondja") műve a Himnusz a fájdalmas …………………………………………. (Stabat Mater)

 

6. A LOVAGI IRODALOMról

A lovag -- gáncs nélküli (a becsülete fontosabb, mint az ………………………………………);


A lovagi kultúra főúri udvarokban nőtt ki, legfőbb követelmény az …………………………………….

7. Az  Odüsszeia  tárgya  a  ………………………………………..i  háborúból  hazatérő  hős, ………………………………………… kalandsorozata. Körülbelül ………………………………………… nap története az istenek  gyűlésétől  kezdődően  és  az  ithakai   békekötéssel záródóan. Az eposz ideje és tere  azonban  sokkal  tágabb,  un. ……………………………………………………   elbeszélések  egészítik  ki  az  Íliászt,   pl. Démodokosz éneke a falóról a phaiákoknál.

 

8. Az Odüsszeia világképének és embereszményének összetevői:  az ………………………………………… értéke, a hanyatló arisztokrácia kritikája; az új  történelmi  korszak  más  embert  kíván  (mesterségének tudóját, jó …………………………………………….., kezdeményezőkészséget, stb); az  embereszmény:   bár  kiváló  harcos  --  okos,  igazságos, kompromisszumkészség és hajlékonyság jellemzi, tapasztalatból nyert óvatosság, megfontoltság ………………………………………………., annak a tanulsága, hogy az  ember a saját butaságáért és …………………………………..iért bűnhődik, és az  emberek  sorsát  nem  kizárólag  az istenek döntik el. A ……………………………………….. tehát „belülre” kerül az emberbe.

 

9. Szapphó az első költő (……………………………….szal együtt), aki ………………….……. bontja a dalt. A szapphói strófa tanulmányozható pl. Devecseri Gábor fordításában az ………………………………………………………………………. nékem c. versben:
-          u -     -   -       u     u  -  u   -    -

"Úgy tünik nékem, hogy az istenekkel                                    (………………………………………… sor)
-    u   -   u-  u u    -      u    -   -
egy a férfiú, aki szemben ülhet                                                  
(………………………………………… sor)

 -    u   -   -  -     u   u  -    u  -   -
véled és édes szavadat közelről                                                  
(………………………………………… sor)
-       u   u     -      -    
hallja, hogyan szól,"                                                                      (………………………………………… sor)

 

10.  A líra olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó nem csupán ................................, hanem  ................................  is a műalkotásnak.

Az epika olyan .............................  ...................................,amelyben   az   alkotó   nem   ................................,    csupán  ......................................   a  műnek.

 A dráma olyan irodalmi   .....................................,  amelyben két  vagy  több  szereplő,  illetve  két  vagy  több   csoport .............................................       zajlik. Legfontosabb közlésformája a ........................................ vagy ............................................

 

11.  Soroljon fel ismert időmértékes strófákat, és az  egyikre  írjon  egy strófányi  példát!

 

 

 

12.  Az egyházi korszak filozófiájának első egysége az ún. ………………………………………… (I-től a VIII. századig). Forrása: Újszövetségi Iratok kánonjai; regula fidei -- "a hit szabálya"--- ezzel szűrik ki az ………………………………………………….et;;; a 3. század keresztényüldözései után Nagy Konstantin császár által összehívott niceai zsinat (325-ben); (((Áriusz, alexandriai presbiter tanításait kell például cáfolnia ((szerinte a Fiúisten, azaz a Logosz nem egylényegű (homousziosz) az Atyával,hanem maga is teremtmény))) ((Később majd Madáchnál …………………………………….…………. (Egylényegű) és ………………………………………….. (Hasonló lényegű) szavakkal találkozunk.

13.  A patrisztika aranykorában működnek a nagy görög egyházatyák (Nagy Szent Vazul; Aranyszájú Szent János) és a latin atyák (Szent Ambrus; a Bibliát latinra fordító Szent ……………………………………………..; és a "Nyugat tanítója", Szent …………………………………….). Ekkoriban kezdődik a Szentírás ……………………………………………………… (interpretáció) és a dogmatika rendszerbe foglalása.


14.  (Ágoston átvette Cicerónak azt a gondolatát, hogy a filozófia legfőbb feladata a …………………………. keresése, és a boldogságot ………………………… "élvezetében" határozza meg, ami elsősorban Isten ……………………. jelenti. Nagy problémát okoz számára a rossz fogalma, ezt az ember ……………………………………, azaz a szabad ……………………….sal magyarázza.)

 

15.  EGYHÁZI MŰVEK:  legendák:(………………………………………. dolgok) pl. Hétalvók; Szent György legendája; Szent Kristóf legendája; Barlaám és ………………………………………... története (Jozafát története tulajdonképpen Buddha legendájának metamorfózisa).
A Mária-legendák (és a Mária-kultusz) (1100-tól, Szent ……………………………………….. fellépésétől erősödik fel.)
Szentek legendái: Árpádházi Szent …………………………………………………….. legendája;
Assisi Szent ……………………………………………….. (1181-1226) legendája;
A legendák nagy összefoglalója Jacobus a Voragine (1230-
1298), az utókor Legenda Aureának nevezte el gyűjteményét.

16. Úgynevezett lovagi népeposz a ……………………………………………….-ének (1200 körül).

17. A lovagi LÍRA (trubadúrlíra) alapja a lovagok szerelemtana, amely az udvari szerelem kötelező szabályaihoz igazodik:
1. Nő-kultusz jellemzi (a nő ……………………………………………………………. lény,
ideál, akibe …………………………………………………… szerelmesnek lenni).
2. A Hölgy, akihez a trubadúr szól, csak …………………………………………………… asszony lehet (házasság és ………………………………………………… nem egyeztethető össze).
3. A lovag szolgálatot tesz a Hölgynek, amikor udvarol neki, a költészet tehát nem irodalom, hanem ……………………………………………………………………………………………...

4. A szerelem a legmagasabb …………………………………………….. érték, minden lovagi tett gyökere (a szerelmes nagylelkű és bátor, nem eshet folt a becsületén).

5. A Hölgy nem elérhetetlen, de ………………………………………. érhető el.

18. Az adóniszi sor un. kólon, azaz egybetartozó ritmikai tömb az időmértékes verselésben. Az aszklepiádeszi strófaszerkezetben pl. un. ………………………………………. sor van a strófa végén.)

19. Alkaiosz inkább követőiben él tovább, mert főleg csak műtöredékek maradtak ránk. ……………………………………………, római költő kedvelt, sokat használt strófája az alkaioszi strófa. (Pl. Thaliarchushoz.) Írja le a Thaliarchushoz 1. szakaszát!

 

 

 

 

 

Alkaiosz vallásos himnuszai, politikai versei mellett leginkább bölcselkedést, játékos könnyedséget és szomorúságot vegyítő ……………………………………….inak köszönhette hírét.

20. Anakreón a pillanat boldogságának, élvezésének megéneklője. Művei enyelgő kedvességgel szólnak a …………………………………………………ről, a …………………………………….ról, az idilli hangulatú pillanatokról, egyszóval az emberi örömről apró, villanásszerű (élet)képekben. Költészetének nyomán néhány századdal később műfaj alakult ki, az ………………………………………………tika, melyet többek közt Csokonai Vitéz Mihály is felhasznált szentimentális költői korszakában, a XIX. század elején. (Pl. A …………………………………………………………….. c. dalában.)

Gyűlölöm c. verse két indulattal teli kifejezés ellentétpárjára épül: Gyűlölöm ---- Kedvelem.
Az első kifejezés a háborúról álmodozó borozgatókra vonatkozik, a második a szerelmes, bölcs költőkre.

Idézze a költemény második, pentameterben írt sorát!

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Idézzen Anakreóntól egy sornyi ionucus a minore ritmusú szöveget!

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

21. Az  eposz olyan ...................... műfaj, amelyben

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................

Az eposzi kellékek: ...................................,

 ............................ , ............................,

 ............................ , ............................,

 ............................ , ............................

 

22. Írja le az Odüsszeia invokációjának 4. sorát,  és jelölje a sor fölött a rövid és a hosszú  szótagokat,  illetve a verslábhatárokat!

 

…………….............................................................................................................................................................................................................................................................................

 

23. A görög dráma  szerkezete. Mit jelentenek az alábbi fogalmak? Magyarázza meg őket röviden!

Prológosz, …………………………………………………………………………………………………………………………

parodosz, …………………………………………………………………………………………………………………………

 epeiszodion, ………………………………………………………………………………………………………………………

exodosz, …………………………………………………………………………………………………………………………

exodikon, …………………………………………………………………………………………………………………………

szituáció, ………………………………………………………………………………………………………………………… 

drámai  hős, ……………………………………………………………………………………………………………………

tragikum, ………………………………………………………………………………………………………………………… 

katarzis, …………………………………………………………………………………………………………………………

akció, …………………………………………………………………………………………………………………………

dikció, ………………………………………………………………………………………………………………………… 

drámamodellek, ……………………………………………………………………………………………………………… 

teleológia …………………………………………………………………………………………………………………………

 

24. Sorolja fel Szophoklész Antigoné című tragédiájának öt fontos szereplőjét!

……………………………………………………   …………………………………………….   …………………………………………………….  …………………………………………….

……………………………………………

25. Idézzen egy kétsoros, disztichonban írt verset Catullus, római költőtől!

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………..

26. Nevezzen meg egy antik görög és egy antik római állatmeseírót!

………………………………………………………..  ………………………………………………………………….

 

27. Töltse ki az alábbi táblázatot! Csak írókról, költőkről legyen szó!

Szerző          ---------------------------------   műcím   -----------------------------------    stíluskorszak

…………………………………………..   ……………………………………………………………………  középkor (líra)

…………………………………………..   ……………………………………………………………………  középkor (líra)

…………………………………………..   ……………………………………………………………………  középkor (líra)

…………………………………………..   ……………………………………………………………………  középkor (líra)

…………………………………………..   ……………………………………………………………………  középkor (líra)

…………………………………………..   ………………………………………………………………  középkor (egyéb)

…………………………………………..   ………………………………………………………………  középkor (egyéb)

…………………………………………..   ………………………………………………………………  középkor (egyéb)

…………………………………………..   …………………………………………………………….  reneszánsz (dráma)

…………………………………………..   ……………………………………………………………..  reneszánsz (epika)

…………………………………………..   ………………………………………………………………. reneszánsz (líra)

…………………………………………..   ………………………………………………………………  reneszánsz (líra)

…………………………………………..   ………………………………………………………………. reneszánsz (líra)

…………………………………………..   ……………………………………………………………  reneszánsz (egyéb)

28. Soroljon fel Shakespeare-műveket!

……………………………………………………   …………………………………………….   …………………………………………………….  …………………………………………….

……………………………………………………. ……………………………………………..

 

29. Sorolja fel csoportosítva Shakespeare Rómeó és Júlia c. tragédiájának fontosabb szereplőit!

CAPULET    -------------------------------------------------   MONTAGUE

……………………………………………………                           …………………………………………….   …………………………………………………….                         …………………………………………….

……………………………………………………                           …………………………………………….   …………………………………………………….                         …………………………………………….

 

30. Soroljon fel ismert Janus Pannonius-verseket, és jelölje meg a műfajt valamint a formát!

CÍM                                                               MŰFAJ                            FORMA

……………………………………………………….    ……………………………..    …………………………………………….

……………………………………………………….    ……………………………..    …………………………………………….

……………………………………………………….    ……………………………..    …………………………………………….

……………………………………………………….    ……………………………..    …………………………………………….