Arany János 1.
1817-1882
Bevezető
- Arany az összefoglalója mindannak, amit a magyar irodalom addig
létrehozott.
- Lírájában összegzi Berzsenyi, Kölcsey; Vörösmarty bölcseletét és
motívumrendszereit, a debreceni diákköltészet vaskos humorát (A nagyidai
cigányok), a Petőfi-féle tárgyias költészetet (Családi kör).
- Gyulai Pál szerint a nép-nemzeti költészet betetőzője (Toldi-trilógia).
Verses regényt is ír (Bolond Istók).
- Balladáinak tragikus, misztikus légköre majd az Ady-versekben tér vissza,
a számvetés-líra (Visszatekintés)
József Attila kései
korszakában.
- Horváth János szerint a nemzet klasszikusa Arany, a magyar kultúra nemzeti
öntudatra ébredése benne érte el tetőpontját
- világkép, nyelvi gazdagság, történelemszemlélet dolgában.
- Arany a népiességtől indulva a szimbolizmus előkészítőjévé
vált.
Arany epikája
1. az epika definíciója (Az epika cselekményes műnem, mert
cselekvés közben mutatja be az embert. A drámához fűződő rokonsága ebben ki is
merül (dran & cselekedni). Olyan irodalmi műnem, amelyben az alkotó
nem tárgya, csupán létrehozója a műalkotásnak. Epikai közlésformák: - a
cselekmény elbeszélése; -- helyszínrajz, környezetrajz; --- dialógus vagy
monológ; ---- jellemzési módok. Jellemző eleme a tér és az időkezelés, illetve
az elbeszélői attitűd.)
1. oldal
2. epikai műfajok Arany költészetében 2.
--
szatirikus vígeposz (Az elveszett alkotmány 1845)
-- elbeszélő költemények
(Toldi 1846; Toldi estéje 1848;
Daliás idők 1850; Toldi
szerelme
1879)
-- önéletrajzi ihletésű verses regénytöredék
(Bolond
Istók I. 1850
Bolond Istók II. 1873)
-- vígeposz (A nagyidai cigányok
1851)
-- hun eposztrilógiát tervez, hőse Attila és Csaba lett
volna; ennek
első része készül el teljesen
( Buda halála 1863)
-- balladák
(kiemelve!)
Néhány mondat mindegyik műről (mi a témája, milyen a
formája és szerkezete, főbb mondanivalói illetve az adott mű korban és Arany
életművében elfoglalt helye)
Arany János: Az elveszett alkotmány
1. Az elveszett alkotmány Arany első nyilvánosság elé
kerülő műve. "Magán időtöltésül" fogott hozzá"minden előzetes terv nélkül". A
Kisfaludy Társaság vígeposzra írt ki pályázatot, erre beküldte a művet Arany, és
elnyerte a pályadíjat. (Csak 1849-ben jelent meg.)
A műfaj tehát vígeposz -- sok-sok eposzi
kellékkel és a klasszikus eposzok motívumaira való utalással (Odüsszeia; Aeneis;
bár csak hét énekből áll,nem huszonnégyből vagy 12-ből)
Tárgya
a megyei választások korteshadjárata.
A hangnem gyilkosan
szatirikus ( a szatíra a komikus vétség kritikai célzatú leleplezése).
"Nyelv, verselés olyan, mintha irodalmunk vaskorát
élnők"-írja róla Vörösmarty. (Ez azonban a szatíra eszköze is!)
Szereplők: Rák Bende (a maradiak vezére)-- Armida az a
varázsló, aki őt segíti; Hamarfy (a hebehurgya haladás szószólója)-- őt Hábor,
Armida férje segíti; Ingadi (az "arany középút" vezére)
2. oldal
Az elveszett alkotmány 2. 3.
Utalások,
reminiszcenciák:Odüsszeusz is elmesélte útját a phaiákoknál, Aeneas is
Didónak; Rák Bende is Armidának;
Odüsszeusz is, Aeneas is leszáll az alvilágba, hogy apjával
beszélgessen, Rák Bende is. Megtudjuk, hogy apját a Hitel olvasása közben ütötte
meg a guta, és az a büntetése, hogy az alvilágban a Hitelt kell olvasnia.
A tanulság, illetve a mű vége értelmetlen verekedés, de
megjelenik két jószellem, az Erély (Hábor alakul át azzá) és a Lelkesedés
(Armidából lesz).
A forma is az eposzi hagyományokat követi:
hexameterekben íródott a mű: pl. így kezdődik: "Férfiat énekelek, ki sokat s
nagymessze rikoltott,
Sőt tett is valamit (kártyára kivált); ki hogy az
volt
Aminek énekelem, tudniillik férfi, mutatja
Hátramaradt nagy kostöke,
karcsú makrapipája, stb
3. oldal
Arany: A Toldi és a Toldi estéje (1.) 4.
- 2-- A Toldi 1846-ban jelenik meg, csupa optimizmus élteti, nagy sikert hoz
alkotója számára; Petőfi barátságát is elnyeri és a Kisfaludy Társaság
pályadíját is Arany.
- A Toldi estéjét a siker által munkára kötelezett alkotó írja, és a nemzet
ügyeinek állása illetve saját létének bizonytalansága miatt csupa aggodalom,
kétség, megoldhatatlannak látszó dilemma nyomja rá bélyegét a
műre.
-- A Toldi műfaja elbeszélő költemény, a főbb esztétikai
minőségek miatt "eposz formájú idill"(Németh G. Béla)
Nem
véletlenül a nyár a téridő.
(Schiller szerint idillnek minősül minden olyan
irodalmi mű,
amely az eszményit valóságosként ábrázolja.)
-- A Toldi estéje szintén elbeszélő költemény, ez azonban
Németh G. Béla szerint "eposz formájú elégia".
(Schiller szerint, ha a költő nem találja fel ideálját a
valóságban, az ábrázolási attitűd rezignált lesz, ezért jön létre az
elégia.)
-- A Toldi témája inkább politikai célzatosságú ( a nemzet
nagy harmóniája, megegyezése, egymásra találása)
-- A Toldi estéje inkább erkölcsi, művelődési problémákkal
foglalkozik (hogyan lehet a nemzeti hagyományokat, erényeket összeegyeztetni az
újjal, az idegennel; melyek azok az erkölcsi követelmények, amelyek szerint
élnie kell egy tiszta erkölcsű magyar embernek stb.
- A Toldi alapattitűdje az optimizmus.
- A Toldi estéje alapattitűdje a pesszimizmus.
- A Toldi ún. előhangból és 12 énekből áll, melyeket Ilosvay-idézet előz meg
mottóul. (Ilosvay Selymes Péter 1574-ben írt verses históriája Az híres
neves Tholdi Miklós jeles cselekedeteiről és bajnokoskodásáról való história)
(Idézetek!)
4. oldal
Arany: Toldi és Toldi estéje ( 2.) 5.
-- A Toldi estéjének nincs előhangja, a természeti
képpel való kezdés és befejezés erősebben jelképértékű, szinte
allegória.
Csak hat énekből áll. (Idézetek!)
- A cselekmény fővonala azonos a két műben, azonban ez az egyik esetben a
főhős számára diadalt és az igazság érvényesülését eredményezi, a másik
esetben csak győzelmet és tragédiát. ( A cselekmény fővonala: Miklós elindul
Nagyfaluból Budára, és legyőzi az idegen bajnokot, ezzel megmenti a nemzet
becsületét.)
- A Toldi egy fő konfliktusra épül. A cselekmény lefolyása a mesék
morfológiája szerint szerveződik. (LÁSD Propp: A mese morfológiája c.
tanulmányát!) A főhős gátló és segítő erők érvényesülése közepette eljut a
legfőbb próbatétel helyszínére, és ott győz. Ezáltal a jó elnyeri jutalmát, a
gonosz a büntetését. (Naív realizmus !)
- 2-- A Toldi estéje konfliktusok sorozatára épül, e konfliktusok nem
könnyen tettenérhetők, mert egyéb ellentmondások is színezik az
érvényesülésüket. Ilyen például, hogy a tragikum részben komikus elemekkel
vegyül, illetve, hogy a tragikomikum tragikus (Miklós) és
komikus (Bence), egymást értelmező, kiegészítő figurában ölt testet. A
másik összefüggés az, hogy az események Miklós vaskalapos nézeteit látszanak
igazolni, miközben tudjuk, hogy nagyrészt nincs igaza. (Arany nem foglal
állást, de a szimpátiája egyértelműen Miklósé.)
- Mindkét mű stílusa igen gazdag, árnyalt, ún. alkotott stílus, tehát
többféléből ötvözi Arany (népiesből, krónikásból, szentimentálisból,
romantikusból, realista és naív realista elemekből).
-- A két mű költői eszközrendszere is nagyon hasonlít, a
versforma ugyanaz (négyütemű felező tizenkettes, páros rímű sorokkal; egy
versszakban nyolc sorral).
5. oldal
Arany: A Toldi és a Toldi estéje (3.) 6.
- 2-- A jellemzési módok közül a Toldi estéjében Arany gyakrabban választja
a szereplő beszéltetését (monológ), illetve a kiélezett helyzetű párbeszédet
(dialógus Bence és Miklós; Miklós és a király között)
- A Toldiban Miklós feltörekvő, a kisebbik fiú igazságát kereső "népfi",
legalábbis azt képviseli,
--a Toldi estéjében pedig sértett úr, kegyvesztett, magányos
birtokos, egy hűbéri rendszer része.. A Toldi estéje figurái kevésbé idealizált
alakok.
A Toldi szerelme Arany öregkori műve. Históriai
realizmus jellemzi, és mégegyszer összegződnek azok a motívumok, amelyek Arany
epikájában a világképet jellemzik:
- Toldi megint bűnbe esik, mert nem tud uralkodni indulatain
- súlyosan vezekel önmagára mért büntetésül
- a hallgatás (a benső világ fel nem tárása) Toldi örök magányát és
boldogtalanságát okozza
- konfliktusait részben önmaga idézi elő (ami legnagyobb erénye, egyben
legnagyobb bűne is), így konfliktusai feloldhatatlanok (mint az Arany-korabeli
magyarságé)
A Bolond Istók I. éneke befejezetlenül maradt
(1850)
Strófaszerkezete a legfeltűnőbb, ez az itáliai lovagi eposzokból Byron
által közvetített (pl. Byron Don Juanjában)
stanza. Ez nyolc jambikus sorból áll, melyek 11 és 12
szótagosak -- az első hat sor keresztrímmel, az utolsó kettő páros rímmel
kapcsolódik egymáshoz.
A Bolond Istók II. éneke 1873-ban készült el,
tulajdonképpen semmi köze az elsőhöz. Voltaképpen verses önéletrajz, a debreceni
évekről és a vándorszínész korszakról szól. Arany prózában elkészítette a III.
és a IV. ének tervét is, de ebből már semmi sem valósult meg.
6. oldal
A nagyidai cigányok az önkínzó fájdalom vígeposza
(1851).7.
"Csak nevetni tud a sírás helyett"
A mese alapja egy 16. századi történelmi anekdota: a nagyidai
vár őrsége titokban elvonul a várból, és a reménytelen helyzetben a cigányokra
bízza a vár védelmét.
Ezt írja meg négy énekben úgy a költő, hogy az a
szabadságharc hibáinak szatírája legyen.
A mű korabeli fogadtatása igen
ellenséges volt, azzal vádolták Aranyt, hogy beszennyezte a szabadságharc dicső
emlékét.
Arany régi álma volt egy hun eposztrilógia
megírása.
Többször nekifogott, de csak 1863-ban sikerült megírnia a Buda
halálát. Azonban már az ötvenes években megtervezte a trilógia
kompozícióját, cselekményét.
A Buda halálában a modern lélektani regények eszközeivel
bomlik ki az a folyamat, amely a végzetes testvérgyilkosságig vezet. Ismét tanúi
vagyunk annak, hogy valaki nem tud uralkodni az indulatain, és ezért
katasztrófába sodorja önmagát, és mindazokat, akik hozzá tartoznak (Etele megöli
Budát, a bátyját.)
Komor figyelmeztetés a Buda halála, de saját kora teljesen
érzéketlenül ment el mellette.
A mű formája és nyelvezete küülönleges: a négyütemű 12-es
sorokba rendszeresen choriambusokat (a choriambus hosszú-rövid,rövid-hosszú
szótagokból álló versláb) iktat Arany, ezáltal újfajta szimultán ritmust
teremt. Jellemző még a stilisztikai archaizálás és a tájnyelvi szavak
használata, illetve a gyakori inverzió alkalmazása. Gyönyörű a hatodik ének, a
Rege a csodaszarvasról. (Az egész mű 12 énekből áll.)
A Buda halála
kezdete:
"Hullatja levelét az idő vén fája,
Terítve hatalmas rétegben
alája;
Én ez avart jártam, tűnődve megálltam:
Egy régi levélen ezt írva
találtam."
7. oldal
Arany balladái 8.
Greguss Ágost megfogalmazása szerint a ballada tragédia
dalban elbeszélve, így mindhárom irodalmi műnem sajátosságait
magábafoglalja.
Általában csoportok vagy személyiségek erkölcsi, poitikai vagy
egyéb normarendszere ütközik benne. Legtöbbször egy figurában összpontosul a
konfliktus egyik összetevője, aminek bukás a vége.
A szerkesztés --
párhuzamos-ellentétes
- képzettársításos
- kihagyásos (balladai homály)
- drámai csomópontok köré épülő
A balladák csoportjai témájuk szerint:
-- történelmi balladák (melyek nagyrészt allegorikus
jelentésűek * ez azt jelenti, hogy eredeti témájukon, problémakörükön
kívül másra is vonatkoztathatók; ebben az esetben a magyarságra és^vagy a
művészek, politikusok,"írástudók" felelősségére).
a történelmi balladák,
melyek többször legendával kevert történelmet dolgoznak fel, tovább
csoportosíthatók:
a) a magyar történelmet idéző balladák
(Rákócziné -1848; A honvéd özvegye - 1850; Rozgonyiné-1852;
Török Bálint- 1853; V. László- 1853; Mátyás anyja- 1854; Szibinyáni Jank- 1855;
Szondi két apródja -1856)
b) más nemzet történelmét idéző
balladák
(A walesi bárdok - 1857)
-- népi témájú balladák (legtöbbször lélektani
balladák,a bűn és bűnhődés folyamatát ábrázolják)
két, időben jól
elkülöníthető csoportjuk:
a) a nagykőrösi korszak balladái
1851-1860
(Ágnes asszony -1853)
b) az "őszikék " korszak balladái
1877 után
(Tengeri-hántás -1877; Vörös Rébék- 1877)
8. oldal
Arany-balladák 9.
-- családi tragédiák, legendák, mondák,
románcok,költői
beszélyek
(A varró leányok-1847; A méh románca -1847;
Szőke Panni-1847;
Szent László füve - 1847; Katalin - 1850; A hamis tanú -
1852;
Szent László - 1853; Az egri leány - 1853; Zách Klára -1855; Bor vitéz
- 1855; Pázmán lovag - 1856;
Éjféi párban -1877; Híd-avatás -1877; Tetemre
hívás-1877)
A balladák csoportjai a szerkesztés módja szerint
-- un. egyszólamú balladák (egyetlen
cselekményszál, illetve egyetlen személy körül bonyolódnak térben és időben
egyívűen)
(Ágnes asszony-1853; A walesi bárdok -1857;
Híd-avatás-1877;
Tetemre hívás- 1877)
-- un. kétszólamú balladák (kettős vagy megosztott
térben és^vagy időben játszódnak, legalább két fontos figurával vagy csoporttal
a "dráma" középpontjában)
(V.László-1853--térben kétszólamú;
Szondi
két apródja 1856--időben kétszólamú)
A balladák csoportjai időben és a költő léthelyzetét
illetően elkülönítve
- a szabadságharc előtt keletkezett balladák
- (A varró leányok -1847; A méh románca -1847; Szőke Panni- 1847; Rákócziné
1848)
- 2-- a nagykőrösi korszak fontosabb balladái
1851-1860
(Ágnes asszony- 1853; V. László-1853; Zách Klára- 1855;
Szondi két apródja -1856; A walesi bárdok - 1857)
-- az "őszikék" korszak fontosabb balladái (a
"Kapcsos könyv"-ből)
(Tengeri-hántás - 1877; Híd-avatás -1877; Vörös Rébék -
1877; Tetemre hívás -1877)
9. oldal
A nagykőrösi balladakorszak 10.
a válságkorszakok kezdete
Arany életében és művészetében.
Tompa Mihállyal folytatott levelezése szinte
pótolja ebben az időben a nyilvános irodalmi életben való részvételt.
Sok itt
a töredék.
Idegbaj, epebántalmak kínozzák.
"... évek óta nyom az
eltévesztett pályának terhe..."-írja.
A balladák a nemzeti eszmét, a
helytállást példázzák. Arany nem tagadja le, hogy ez mennyire nehéz.
Arany
felfogása szerint a ballada tulajdonképpen erősen tárgyiasult
líra.
*
E korszak balladái nagyrészt történelmi tárgyúak, de a 48
előtti kezdemények is folytatódnak (Ágnes asszony).
Az ihletet a romantika
adja. (Részletezni, hogy miért.)
Az össznemzeti közvéleményhez szólnak az
önkényuralom korában!
E balladákat a jellem- és a lélekábrázolás
realizmusa,
az emberi tudat drámai folyamatai,
és össznemzeti érvényű
népiesség jellemzi.
Már itt is jelentkezik a tett és
következményei;
a bűn és bűnhődés gondolatkör,
de legerősebben
a dalnok-lét, a költői szerepvállalás és a felelősség a témái.
Az egyetlen e korszakból való idegen témájú történelmi ballada,
A walesi bárdok, éppen a katasztrófa utáni magyar viszonyok allegóriája.; a
bárdok (énekesek, krónikások, költők) helytállása és a zsarnok király megőrülése
pedig általánosan is a költői helytállás és a zsarnok bukásának parabolája.
A magyar témájú történelmi balladák régebbi nemzeti
katasztrófákat idéznek azért, hogy rávilágítsanak:
csak akkor lesz győztes
valaki, ha erkölcsileg is győzött;
ez pedig nemzetünk sem korábbi, sem
későbbi
ellenségeinek nem sikerült.
Arany itt részben lelkiismeret-vizsgálatot végez, részben
tartja a lelket a nemzetben és önmagában.
10. oldal
A nagykőrösi balladakorszak (folytatás) 11.
A nagykőrösi balladák a költő szerkesztőművészetének
remekei.
Balladai homály -- tömörítés --lényegkiemelés --
párhuzamok-ellentétek egymással való megvilágítása -- szaggatott
cselekményközlés -- drámai dialógusok és monológok -- gyakori, un. belső beszéd
-- jelképhasználat -- műfajkeveredés -- elégikus, ódai,tragikus, groteszk
esztétikai minőségek; a szereplők tetteinek gondos motivációja -- a jellemzés
tömörsége és sokoldalúsága -- merész, modern idő- és térkezelés
jellemzi
a nagykőrösi balladákat.
Röviden elemzendő: Ágnes asszony
V. László
A
walesi bárdok
Részletes elemzés: Szondi két apródja
11. oldal
Az Ágnes asszony elemzési vázlata 12.
Téma
- 2-- népéleti témájú
- a bűn és a bűnhődés problémáival foglalkozik
- lélektani ballada
Szerkezet
-- egyszólamú
--
az epikai-drámai szerkezetben a részletező elbeszélést párbeszédek szakítják
meg; sok az előzetes sejtetés
Cselekmény
- 2-- Ágnes asszony szeretője segítségével megöli a férjét, vizsgálati
fogságba, majd bíróság elé kerül, a lelkiismeretfurdalástól megőrül.
Dramaturgia
2-- a bűn elkövetése után Ágnes asszony benső drámája zajlik:
a
megőrüléstől való félelem,
a megőrülés folyamata,
az őrült állapot következményei (a bíróság hazaereszti,
mert arra hivatkozik, hogy ki kell mosnia a lepedőjén esett vérfoltot)
--
a lelkiismereti dráma mellett sorsdráma zajlik, ennek állomásait jelzi a
visszatérő motívum
-- a drámai megjelenítés az egyes - jelenetekre
bontható
"színpadi képek" segítségével zajlik
Líraiság
- 2-- a refrénhasználatban
- a versformában
- a jelzőhasználatban
- a költemény hangzásvilágában
- a mondathasználatban (több enjambement)
rejlik
12. oldal
Az V. László elemzési vázlata 13.
Téma
- 2-- a magyar történelem legfényesebb korszakának (Mátyás uralkodása)
közvetlen történelmi előzményei
- többrétegű - esemény -
- lélektani -
- bűn és bűnhődés - ballada
Szerkezet
egyidejű, vagy majdnem egyidejű
események zajlanak két különböző térben: a király lakosztályában és a
börtönben, illetve azon kívül)
2-- minden jelenség, leírás, kettős
megvilágítású
(egyrészt olyan, amilyennek a
lelkiismeretfurdalástól és a rémülettől zaklatott király elképzeli,
másrészt
olyan, amilyennek egy hidegfejű szolga látja)
-- az előadás tömörsége,
balladai homálya, a kihagyásos, szaggatott elbeszélés feltételezi az olvasó
tárgyismeretét
(tudniillik, hogy Hunyadi László kivégzése után a
jellemgyenge V. László mindentől, még saját lelkiismeretétől is retteg -- később
kiderül, hogy éppen azok gyilkolják meg, akikhez menekül, akikben fenntartás
nélkül megbízik, miután saját népének, alattvalóinak bizalmát eljátszotta --- az
olvasó azt is tudja, hogy a kivégzett László öccse, Mátyás lesz Magyarország
királya)
Cselekmény
-- Buda vára hatalmas viharban. A király nem tud aludni,
hallucinációi, látomásai vannak, rosszat álmodik; újra meg újra meg kell
nyugtatni. Látomásában épp megszökni látja a két Hunyadi-fiút. Eközben, mire az
őrséget megkettőzik a rabok előtt - a vihar leple alatt - megszöknek a rabok
(Mátyás kivételével.)
A király Mátyást túszként magával viszi Cseh földre, úgy
vélvén, hogy ott nagyobb biztonságban van az élete, mint a saját országában.
Csehországban azonban valószínűleg megmérgezik, s a költemény jövőbe tekintő
utolsó sora kettős jelentésű, vonatkozik a költő saját korának rabjaira
is:
"De visszajő a rab..."
13. oldal
Az V. László elemzési vázlata (folytatás) 14.
Dramaturgia
- 2-- filmszerű képvágások (totálok és prömierplánok váltják egymást gyakran
minden átmenet nélkül)
- a jelenetek hol jelkép- vagy allegóriaértékű természeti képekből állnak,
hol a szereplők megjelölése nélküli párbeszédből
- a "dráma" konfliktusrendszere kétrétegű:
a súlyos politikai
hibákat elkövetett király kerül konfliktusba saját alattvalóival, illetve
az
égbekiáltó igazságtalanságot elkövetett ember kerül szembe önnön
lelkiismeretével
-- a lelki folyamat a bűnös király felőrlődése, menekülése
--
büntetését éppen abban nyeri el,ami miatt a bűnt elkövette
(ugyanis nem tudta, hogy kiben bízhat, és kinek a tanácsát nem szabad
követnie) az gyilkolja meg, akinek a hűségében nem
kételkedik.
Líraiság
- 2-- a különleges hanghatásokban
- a stílus (igehasználat, hangutánzó-hangfestő szavak használata,
verssorokba széttördelt mondatok, az alany-állítmány elosztása, többértelműség
stb)
- a rímtechnikában
- a szövegritmusban (különleges hangsúlyelosztás, időmértékhasználat)
- alakzatokban (párhuzamok, kontrasztok)
- alliterációkban
(MINDENRE PÉLDÁT MUTATNI !)
14. oldal
A walesi bárdok elemzési vázlata (1.) 15.
Téma
-- történelmi ballada (Walest, eredetileg önálló tartományt
Edward, Anglia zsarnok királya leigázza, és elvárja, hogy a tartomány minden
alattvalója kinyilvánítsa hódolatát.)
A tárgy a XIII. századi Anglia és Wales legendáját, történelmét
idézi, de allegorikusan (és analogikusan) a XIX. századi Magyarország
leigázására, szabadságharcának vérbefojtására utal.
Szerkezet
--
egyszólamú ballada
-- visszatérő, de kissé változó szöveg tagolja
(gondolatritmus)
Cselekmény
-- Edward király kíséretével együtt megtekinti a leigázott, -
úgymond - pártos honfivérrel öntözött tartományt. Szolgáival beszélgetve halad
Montgomery vára felé. A vár ura kényszerből fejedelmien megvendégeli, ez azonban
a királynak nem elég: pohárköszöntőt követel, és a bárdok (énekesek) őt dicsőítő
énekét. Három bárd szereplését közli a szöveg, mindhárman keményen megbírálják
és elítélik a királyt tettei miatt, sőt, a harmadik megátkozza barátja
haláláért. (Nehéz lenne nem ráismerni a Petőfi-utalásra.)
Az uralkodó erre felbőszül, és - mivel nem szokta meg a
kritikát és nem tűr ellentmondást - máglyára küldi az összes wales énekest (a
költők és a társadalom élő lelkiismeretének allegorikus figuráit), majd
tetteinek következményeképpen erkölcsi vesztesként a lelkiismeretfurdalástól
megőrül.
Dramaturgia
- többrétegű dramaturgiai elv érvényesülése figyelhető meg; e dramaturgiai
megoldások erősítik egymás hatását
- a legfontosabb dramaturgiai szál: a király zsarnoki, fölényes
biztonságának , e biztonság megingásának és teljes összeomlásának
folyamata
- 2-- a jelzett drámai folyamat kollíziójának nélkülözhetetlen elemei a
királlyal szembenálló erkölcsi erők egyre határozottabb megnyilvánulásai
(félelem, harag a szólni nem tudó urak; jól megfogalmazott bírálat a szó
15. oldal
A walesi bárdok elemzése (2.) 16.
hivatásos művészei, a dalnokok (költők) szájából, személyes
fellépésükkel hitelesítve)
- a fokozás másképp is megfigyelhető: - csendes tartomány
- puszta sírként hallgató nép
- elsápadó, némán haragvó walesi urak
- az énekesek irtózatos krónikája és átkai
- az ötszáz vértanú bárd egységes átok-dala
- a "dráma" cselekményének tagolódását, illetvfe Edward lelkiállapotának
legfőbb változásait egy gondolatritmusszerűen visszatérő szöveg
jelzi:
Edwad király, angol király
léptet fakó lován...
Edvard király, angol király
léptet fakó lován...
Edward király, angol király
vágtat fakó lován...
Líraiság
- a strófaszerkezetben (chewy-chase, ugyanolyan, mint a Szózaté)
- a sokféle gondolatritmusban és alakzatban
- a jelképértékű és^vagy allegorikus képekben
- a hangutánzó, hangfestő szavak használatában
- a stílusban és a sokféle esztétikai minőség használatában
- a vallomásosságban
(tettenérhető)
16. oldal
Számonkérés műismeretből, műfajismeretből, költői eszközök
ismeretéből és verstanból III. osztályban
(a feladatbank vázlata)
- Definíciók (líra,dráma, epika, dal, óda elégia, elbeszélő költemény,
ballada; esztétikai minőségek: idilli, elégikus,groteszk)
- Műfajmegnevezés (bármely,már tanult irodalmi mű műfaját fel kell ismerni,
és meg kell tudni nevezni)
- Műfelismerés (minden fontosabb művet fel kell ismerni a megadott jellemző
műrészletből vagy a szereplők felsorolásából ; a szerzőt és a címet
kérjük)
- Költői eszközök felismerése és megnevezése (a megadott műrészlet szóképeit
és^vagy alakzatait fel kell ismerni, és meg kell nevezni)
- Verstani ismeretek (el kell tudni dönteni a megadott versrészletről, hogy
milyen ritmusú: időmértékes, hangsúlyos vagy szimultán; fel kell ismerni a
rímeket, és a rímképletet meg kell nevezni)
- Fogalomismeret (az adott irodalmi művel kapcsolatban kell tudni, hogy mit
jelent a megadott fogalom, pl.: enjambement; kulcsszó; aranymetszés; balladai
homály; egyszólamú^többszólamú ballada; tetőpont; drámai helyzet egy epikus
műben; epikus mű líraisága; stb...)
- Stíluskorszak ismerete (az adott művet el kell tudni helyezni
stíluskorszakban, illetve művelődéstörténeti korszakban; -- közben: mi a
különbség művelődéstörténeti korszak és stíluskorszak között; milyen
művelődéstörténeti korszakokat ismer, és milyen stíluskorszakokat? -- vagyis
időrendben is - legalább század pontossággal - tudni kell egy művet
elhelyezni)
- Asszociációs játék: a megadott irodalmi információ kapcsán asszociálni
kell több más irodalmi vagy filozófiai, esetleg művelődéstörténeti
információra, és indokolni kell az asszociáció jogosultságát.
- Toposzok,, .illetve fontosabb motívumok összefüggésrendszereinek
felismerése; ezáltal különböző korszakok vagy alkotók, illetve művek egymásra
vonatkoztatása.
- Összekevert irodalmi információk "rendberakása", logikus
csoportosítása.
17. oldal
Számonkérés Arany János, Vajda János, Baudelaire, Verlaine, Rimbaud
műveinek ismeretéből III. osztály
I. Folytassa az idézetet! (Csak egy sort
kérünk!)
"Szálka volt szemében a sok
díszpalota,
............................................................
A
mű alkotója:............................................
Az alkotás
műfaja:........................................
Versmértéke:..............................................
Az
adott idézetben rejlő szókép:..........................
Szólás vagy közmondás
rejlik az adott szövegben?
...............................
II. Adja meg a
kért információkat az alábbi idézetekkel kapcsolatban!
"S mi vagyok
én,
kérded..."
Szerző,cím:..................................................
Műfaj:......................................................
"A
költő is ilyen, e légi herceg
párja,"
Szerző,cím:.................................................
Költői
kép:................................................
Stíluskorszak:..............................................
"Akkor
telik be jós igéd,Széchenyi!"
Szerző,
cím:..................................................
Műnem,
műfaj:.................................................
Verselés (jellemző
versláb):..................................
"Hess,
madár!"
Szerző,cím:................................................
Műfaj
(szólamszámmal együtt).................................
Alkotói
korszak:............................................
Költői
eszköz:..............................................
III. Húzzon alá öt
információt, amelyet a megadott felsorolásban összetartozónak vél! Indokolja
választásait!
szimbólum, Hübelebalázs,chewy-chase, futó hab, Mont-Blanc,
Vajda, Gyulai Pál, correspondance, nép-nemzeti, Szurok Á, csak zenét, törzsömnek
élek,részeg hajó, a szín és a hang s az illat, drága érc vagy márvány, ő
gyönyörűsége, sugár ecset,
IV. Írja a megfelelő évszámot az adott
információk fölé!
( Évszámok:1842,1848,1861,1864,1871,1874,1882
)
Költészettan, Magányban,Az üstökös, "a természet feje", "Ősz húrja...","rőt
I!", Minek nevezzelek?, "Gondüző borocska"
18. oldal
Arany lírája 1.
Arany János nem tartja magát lírikusnak. Lírai munkáit
tévedésnek, eltévelyedésnek minősíti. Ezt a műnemet akkor érinti, amikor nagyon
személyes mondandója már nem tűri az epikus vagy drámai objektivációt,
áttételeket. Így a szabadságharc bukása után kezdődik az a korszak, amelyben
Arany lírájáról beszélhetünk. E versek a szabadságharc bukása utáni
lelkiállapotról tudósítanak. A szabadságharc bukását Arany közösségi és
személyes katasztrófaként éli meg.
Ebből következően ---- reménytelenségről,
kétségbeesésről
- fölösleges, hiábavaló küzdelemről
- katasztrófaélményről
- illúzióvesztésről
- közösségi és személyes válságról
- a céltalan jelen, az ellehetetlenülő jövő és az értékgazdag múlt absztrakt
téridejéről, állapotairól
szólnak lírai művei.
Hangnemük általában elégikus vagy ódai. (Arany
nevezte elégiko-ódának saját műfaját.)
Fontos versek ebből a korszakból:
- 4--- Évek, ti még jövendő évek (Byron-idézet)
- (1850. febr. 15.) --- Letészem a lantot (1850. márc. 19.)
- Ősszel (1850. október)
- Kertben (1851 eleje)
--------- Családi kör (1851. ápr. 10)
(Robert Burns A
zsellér szombatestéje c. versének, átköltése.)
- 4--- Visszatekintés (1852 októbere -- Nagykőrös)
- A lejtőn (1857)
- Az örök zsidó (1860) (Korszakzáró vers.)
19. oldal
Arany lírája 2.
A másik nagy lírai korszak az ún.
Őszikék-korszak: 1877-től Arany haláláig tart.
Ezeket a verseket a költő nem szánta a nyilvánosság elé.
1856-ban kapott Gyulai Páltól egy kapcsos könyvet, abba zárta őket. Barátai
zaklatására 15 költemény nyilvánosságra jutott, a többi 37 csak a költő halála
után jelent meg.
E költemények újdonsága többrétegű:
- az "ihlet perce" szervezi a verset
- nagyon bensőséges, személyes, lélektanilag is hiteles vallomások
- eltérnek minden sablontól, amelyet az irodalmi közvélemény vár a
költőtől
- az urbánus lét ellentmondásairól is tudósítanak
- a feladatok robotjában leélt élet bölcs tudomásulvétele és erkölcsi
tartása nem népszerű eszme a "kokárdás" világban, ezért nem is lehettek
népszerűek ezek a versek saját korukban
- rendszerint ún. SZÁMVETÉS-versek
- legtöbbjük balladás hangulatú filozofikus létösszegző vers
Pl:
- Epilogus (1877. július 6.)
- Mindvégig (1877. július 24.)
- Naturam furca expellas... (tamen usque recurret) (1877.
július 9.)
("A természetet vasvillával is kiűzheted, mégis
mindig vissza fog térni."--- latin közmondás)
---- Vásárban;
Tamburás öregúr; A tölgyek alatt; Őszikék; stb.
20. oldal
Arany lírája 3.
Öt-öt mondat Arany János néhány lírai
alkotásáról
Letészem a lantot (1850. márc. 19.)
1. A lírai
gondolatmenet alapja többszörös ellentmondás:
a versírás abbahagyásának
szándékát -- versben fogalmazza meg
csüggedés -- lelkesedés céltalan jelen --
értékgazdag múlt
elégikusság -- ódai magasztosság
2. Alapélmény a nemzeti és személyes katasztrófa, a múlt
állandóan szembesül a jelennel, a költeményben Arany lelke ifjúságát,
értékes-naív vágyait és élet-lehetőségeit siratja el. A refrén mindig a
fájdalmas alaphangot erősíti, a csüggedést, az elégiát, de a műfaj ún.
elégiko-óda.
3. Zárt kompozíciójú mű: az első és utolsó keret-versszak a
költő lírai jelenének állapotát rögzíti (de az első és utolsó kettő a
jelen, a többi múlt).
4. Formája is szigorúan szerkesztett: jambikus sorok; a
szótagszámok: 9,8,9,8,- 8,9,8,7; a strófák rímképlete: X A X A B C B C
5. Képei részben fontos toposzokat érintenek (pl. a fa, virág,
lant, ég, föld, dal, stb), részben az érszékszervek jelképes együttesét, amelyre
pl. Baudelaire Correspondances (Kapcsolatok) c. költeményében utal, vagyis a
színre, a hamgra és az illatra.
(Idézet Baudelaire Correspondances c.
költeményéből (1857):
"Comme de longs échos qui de loin se confondent
Dans
une ténébreuse et profonde unité,
Vaste comme la nuit et comme la
clarté,
Les parfums, les couleurs et les sons se répondent."
Szó szerinti fordításban:
Ahogy a távoli (hosszú)
visszhangok összevegyülnek
Egy titokzatos és mély egységben,
Oly
terjedelmesben (hatalmasban), mint az éjszaka és mint a fény,
Egymásnak
válaszolnak az illatok, a színek és a hangok.
Műfordításban:" Ahogy a
távoli visszhangok egyberingnak
Valami titkos és mély egység
tengerén,
Mely mint az éjszaka, oly nagy, és mint a fény,
Egymásba csendül
a szín és a hang, s az illat."
21. oldal
Arany lírája 4.
Ősszel (1850. okt.)
- 1. Két jelképes téridő és annak értékei ütköznek a műben: a homéroszi
derű, idill (aranykor) és az ossziáni rezignáltság, bánat, lemondás,
dekadencia, komor halálhangulat (Lásd James Macpherson "gaél
nyelvből fordított" művét (hamisítványait) -- 1765)
- Az ősz a lírai jelen (az elmúlás fájdalmas tudomásulvétele), a nyár a
ragyogó, idilli múlt, mely kontrasztként hangsúlyozza a reménytelenséget, az
előbbihez ódai, az utóbbihoz elégikus hangulatokat rajzol meg a költő.
3. Képi toposzok (metaforák, kulcsfogalmak) vezetik az olvasó
figyelmét: madár (madárdal), költő (dalnok), dal (költészet), nyár (idill), ősz
(elmúlás, reménytelenség). A 3. szakasz nominális stílusa jelzi, hogy Aranyra
is hatott az impresszionizmus.
4. Látvány és látomás keveredik; az alakzatok érzelmi
zaklatottságról tudósítanak (ismétlés, kérdés, felkiáltás, elhallgatás,
párhuzamok, stb), a forma ennek ellentmond, teljesen szimmetrikus szerkezetűek a
versszakok (ABABCDCD rímképlet, 88888989 szótagszám).
5. A záróversszakban egybemosódik két sors, a képzeletbeli
kelta népé és a magyarságé, mely egyaránt elpusztul, így értelmetlenné válik a
költő megszólalása.
22. oldal
Arany lírája 5.
Kertben 1851 (Nagyszalonta)
- 1. A kert itt több fogalomkör metaforája. (Mivel a konkrét megfelelés
azonosító és azonosított között többször elhalványul, és inkább csak
sejthetővé válik, ezért jelkép, sőt szimbólumszerű a képzet.) A kert
képzetkörei így: otthon; a munkálkodás és a gondolkodás absztrakt tere; haza
(ország, nemzet); a vegetálás, a passzivitás, a visszavonulás élettere; az
áttekinthető, behatárolt világ (börtön); az idegen, ellenséges külső világgal
szemben a bensőséges, ismert világ, stb. A kertész e fogalomköröknek
megfelelően munkálkodik, az utolsó képben maga a halál.
- A vers a kiábrándultság, a pesszimizmus, az illúzióvesztés világképét
sugallja, e világ középpontjában a lírai alany, aki szemlélődik, és
következtetéseket fogalmaz meg.
3. Látvány leírása (kvázi életképek) -- pictura;
és
elmélkedő reflexiók -- sententia -- szerkesztik a gondolatmenetet.
Sorrendben: 1. gyümölcsfák, daru, gerlice,
halott ifjú nő a szomszédban
szemfödél alatt;
2. a kevés látogató és a szomszéd "létállapotának" negatív
festése
3. műhely a szomszédban, (feltételezhetően) bölcső és menyegzős ágy
deszkáiból koporsót eszkábáló bánatos férj
4. siránkozó, árva kisded; durva
és buta cselédlány rázza az ölében, és megveri, hogy legyen miért sírnia
igazán
5. a fák sebeit kötöző, mélán kertészkedő lírai alany képe,
halotti
ének a szomszédból, elmélkedés a részvétről és a közönyről
6. az élet egy
összezsúfolt táncterem (allegóriává bővülő metafora)
7. vízió a hernyószerű
emberről, a kertészkedő halálról és az újabb ivadékokról
23. oldal
Arany lírája (a Kertben folytatása) 6.
4. A szerkesztésben feltűnő két gondolatritmus: az egyik:
"Kertészkedem mélán, nyugodtan" --- a másik: "Közönyös a
világ...".
5. Az esztétikai minőségek közül megahatározó az elégikus,
a tragikus, de átszínezi az egészet az önirónia.
24. oldal
Arany lírája 7.
Az örök zsidó (1860)
- 1. Az elátkozottság (néhány francia dekadens költő, nálunk Vajda
János, majd később Ady vallja magát elátkozott költőnek) és a pihenni vágyás
zaklatott panasza a költemény.
- A szerepvállalásban benne rejlik a mitológiai alak sorsa és a magyar
költőé. Mindkettő a végtelen vágy megtestesítője: a pihenni vágyásé, az
otthont keresőé, és mindkettő számára lehetetlen az otthon és a nyugalom
meglelése.
3. A képek (hangok, színek, tapintásérzetek, ízek) által
megrajzolt téridő nem valóságos, inkább vízió, melynek minden eleme valamit
jelképez: pl. az út, amely "sűlyed, ropog , átvékonyúl", a lángoló ital,
a délibáb-hazugság tó és patak, a kívül arany, belül hamu "friss" gyümölcs,
stb.
4. A versben rejlő életérzés a nagyvárosi ember atomizáltsága,
az emberi kapcsolatok ellehetetlenülése, emellett a szörnyű helyzetben lévő
költő nyugtalansága és hivatásérzete jelentkezik ellentmondásként.
5. Az aszimmetrikus forma (5 soros strófák) refrénje
("Tovább! tovább!") tagolja és átköti a gondolatíveket.
Az utolsó sor szakaszonként megbontja a szimmetriát, amely
egyébként teljesen szabályos lenne (négy sor -- AABB rímképlet --- szabályos
jambikus lejtés, ugyanakkor felező nyolcas hangsúlyos sorok -- tehát szimultán
ritmus)
25. oldal
Arany lírája 8.
Epilogus (1877. július 6.) , a következő
évben jelent meg a Budapesti Szemlében)
1. Az "Őszikék" korszak reprezentáns verse. Önszemlélete
Barta János szerint elégikus-önironikus lesz, elhárítja a "nemzet költője" és a
"költőfejedelem" pózát, verseinek látszólagos igénytelenségét, majdhogynem
költőietlenségét hangsúlyozza.
Ez nagyon modern igény (majd a XX. századi
költőké lesz).
2. Az epilógus lezárást, végszót, végső befejezést,
összegzést jelent. Arany a póz nélküliséget, a látszólagos igénytelenséget
többféle eszközzel hangsúlyozza: az út mint életút képletével, a
szókinccsel (bizon, legfölebb, gyalog jártam), és a legegyszerűbb
hangsúlyos ritmussal (négyszótagos ütemek).
3. A disszonáns, nyugtalanító (vagy ironikus) eszköz a strófák
harmadik sorának hirtelen felére rövidülése, és a szinte már mulatságosan
igénytelen ragrímek használata (párosával).
4. A gondolatmenetet három majdnem azonos sor tagolja
(gondolatritmus !) "Az életet már megjártam" (1. versszak)
"Az életet, ím,
megjártam" (6. versszak)
"Az életet már megjártam" (11. versszak)
Amiről szó van, összességében közlésparadoxon. (A későn
megkapott alkotási lehetőség hiábavalóságán bánkódva ír verset)
5. A látszólag egyszerű metaforák (sár, út, gyaloglás,virág;
rab madár, kalitka) a legfontosabb életérzések jelképeiként működő toposzok
(magyar és európai költészet toposzai).
26. oldal
Szondi két apródja 1.
Előzetes megjegyzések:
1856 júniusában íródott, a pesti
naplóban jelent meg június 29-én
Arany János Összes költeményeiben 1867-es
kiadásban
Az első interpretáció kissé félreérti (Gyulai nyomán), mert
csupán Szondinak és a várvédőknek a hősiességét állítja a középpontba (a 48-as
hősiességre utalva általa)
A cím arra figyelmeztet, hogy az apródok dilemmája a fontos
Szondi emberfeletti hősiessége nem lehet hiábavaló, ugyanakkor:
- a magyarság számára követhetetlen Szondiék példája: mindenki nem lehet
hősi halott;
- a dalnokok viselkedésmintája közelebb esik a Bach-korszak átlagemberének
lehetőségeihez (passzív ellenállás?), mint a hősi halált halt Szondié
- a hűség az eszményhez kötelező, különösen a művészeknek, a dalnokoknak,
vagyis a költőknek - sugallja művével Arany (ezáltal nem emberfeletti
teljesítményt kér, de azt igen, hogy az elnyomatás éveit az eszményeket
megőrizve kell túlélni lemondások árán; ez nemcsak az adott korra érvényes,
hanem általában is, és nemcsak a magyarságra, hanem más nemzetekre vagy
embercsoportokra is)
A mű katasztrófahelyzet utáni viselkedésformákat
elemez:
- a győztesét és a vesztesét
- a hódítóét (ezáltal erkölcsi vesztesét) és a hazáját védőét (aki ezáltal
mindenképpen erkölcsi győztes)
- a szolgáét és a krónikásét
- a politikusét és a művészét
- a hierarchiarendszert kiszolgáló karrieristáét és az emberi kapcsolatait
őrző, el nem áruló autonóm személyiségét
A dilemma lényege: mi a fontosabb?
-- a ember
fizikai-testi-anyagi jóléte (külső szabadsága), VAGY -- erkölcsi tisztaságának
(benső szabadságának) megőrzése
(Az adott léthelyzetben mindkettő nem
érvényesíthető, csak az egyik.)
27. oldal
Szondi két apródja 2.
Elgondolkodtató kérdések:
- Meg kellene-e értenie Alinak, hogy Szondi apródjai nem énekelhetnek neki?
Ugyankkor: hazaárulókká válnának-e az apródok, ha a török vezérnek és^vagy
róla énekelnének saját túlélésük reményében?
- Azt kéri-e Ali, hogy őt dicsőítsék az apródok, vagy ezt csupán a szolga
erőlteti?
- Erkölcsi (vagy helyzet) csapda-e az, hogy Ali szolgája egyre jobban
erőlteti az apródokat arra, hogy hagyják abba Szondi dicsőítését, és menjenek
mulatni a török táborba (vagyis folytassák azt az életmódot, amit a
törökök)?
- Hová vezet az apródok által választott út? Túlélhető-e ilyen makcssággal
az a léthelyzet, amibe kerültek?
- Van-e értelme vagy haszna annak, amit tesznek és^vagy mondanak?
- Van-e más lehetősége a győztes hódítónak, mint az, hogy a túlélők
mindenféle ellenállását (lelki tartását) meg kell törnie?
Gyulai Pál szerint: "a hűség és a hősiesség
balladája".
Ignotus szerint a legszebb magyar vers.
A költő maga daktilusinak mondta versét, valójában
hangsúlyos tagolással modulált anapesztikus ritmusú költemény.
Szókincsében együtt szerepel az archaikus és az újabb
szókincs.
A mű LEGÁLTALÁNOSABB JELLEMZŐJE az ELLENTÉTES TÖREKVÉSEK
SZINTETIZÁCIÓJA
28. oldal
Szondi két apródja 3.
Téma, szerkezet, cselekmény, dramaturgia, líraiság
Téma: Budai Ali basa históriája (1553) a forrás,
melyet Tinódi Lantos sebestyén írt (utána még az Egervár viadaljáról szóló ének
-- későbbi kivonat az Eger summája; és a Az János király fiáról való szép
krónika következik).
Forrása lehet még Szalay László: Magyarország
története IV. című történelemkönyve. Idézzük egy részletét!
"Ali július 9-én a szomszéd Orosziból Márton papot Szondihoz
küldötte, üzenettel, mennyire fájlalná a basa, ha az erősség, melyet jelen
állapotában lehettelen oltalmazni, addig védetnék, míg a vitéz várnagy is életét
veszíti. Adná fel tehát az omladékot, és távozzék békében. -- Későn költ ahhoz
-- válaszolá Szondi, s meggyónván a papnak, általa két ifjú török foglyot s két
énekes apródját küldte a basához; amazokat nevelje Ali vitézekké, emezekkel
mondasson éneket sírja felett (...) s a hős, összehordatván, amit becsben
tartott vagyonából, felgyújtja; délceg paripáit elővezetteti és agyonszúrja; s a
falakon már-már berontó törökök közé rohan. Jobbik térdén megsebesítve, a
másikra esik, s küzd és vív, míg fejém, mellén golyók által érve, lelkét kiadja.
Ali a halottat szemben az erősséggel egy dombnak tetején temettette, zászlót és
kopját tűzvén a sírra, mely a porló férfiú vitézségéről szóljon magyarnak,
töröknek."
Szondi György 1545 és 1552 között az esztergomi érsekség
drégelyi várának a kapitánya. E témát Arany előtt Kölcsey és Czuczor Gergely is
feldolgozta.
Idézzünk a Budai Ali basa históriájából !
Sőt az
várnak falát, tornyát igen törte (Ali)
Basa oroszfalui pappal kérette:
Az
várat megadná, magát ne vesztené --
"Már késén költ ahhoz"- Szondi csak azt
izené.
Sok foglya őnéki kettőt ő hívata,
Két énökös apródját
előállatá
29. oldal
Szondi két apródja 4.
Azok előtt ily testamentomot szólla:
Az Ali
basának két apródját ajánlá.
Ezen igen kéri basát, őnagyságát,
Vitézségre tanítsa ő
két apródját,
És eltemettesse Szondi Györgynek tagját,
Mert itt majd
meglátják az ő szörnyű halálát.
... Jó Drégelnek vára lőn basa kezében.
Szondinak az
testét vivék eleibe,
Fejét keresteté, az testhöz viteté,
Mint oly vitéz
embört nagy szépen temetteté.
Jó dícséretben lőn Szondi vitézsége,
Feje felé írott
kopját feltétete...
Két vers is jelzi Arany próbálkozásait a
témával.
A két apród (1850 körül), és a Szondi
(1855-56-ból)
A két apród
Szondi vitéz harcolt lelkesen,
Drégel
alatt nyugszik csöndesen;
Sírja felett kopján gyászlobogó, koszorú,
Kopja
tövén két szép ifiú.
A TÉMA tehát a magyar történelem egyik
katasztrófája, mely hősiességről és meg nem alkuvásról tanúskodik.
A
történet analóg lehet a XIX. századi magyar szabadságharccal és annak
következményeivel.
SZERKEZET:
Kétszólamú ballada (az expozíció után a páratlan strófák az
apródok énekét, a párosak a török szolga beszédét idézik, így strófánként vált
idősíkot az elbeszélés).
30. oldal
Szondi két apródja 5.
Az első két strófa költői leírás, egyben a cselekmény
terének és idejének rajza, az expozíció (alapszituáció) része.
A harmadik-negyedik szakasztól kezdve végig DRÁMAI PÁRBESZÉD
zajlik, azaz nincs más epikai közlésforma, csak a szereplők beszéltetése. Ez a
harmadik-negyedik szakaszban Ali és szolgájának beszélgetése, a többiben pedig
az apródok éneke és a szolga kérése-parancsa majd fenyegetőzése.
A török végig a jelenről és a jövő lehetőségeiről beszél, az
apródok pedig a múlt nap eseményeiről HISTÓRIÁS ÉNEKET énekelnek. Itt valójában
rejtett konfliktus zajlik akció (tettváltás) nélkül.
A drámai konfliktus: két különböző értékrend, kétféle
erkölcsi világ között feszül.
CSELEKMÉNY:
(Az apródok megszólalásától kezdve
kétszálúvá válik)
A drégeli vár ostroma utáni estén, amikor Szondi Györgyöt már
eltemették, a törökök győzelmüket ünneplik, a vár kapitányának apródjai pedig
siratják a hőst.
Ali, a győztes török vezér azt kívánja, hogy őt szórakoztassák
a dalnokok. Szolgája felmegy a dombra, ahol a két fiú térdel a sír mellett, és
megpróbálja rávenni őket, hogy menjenek le a táborba, és énekeljék meg Ali
győzelmét. A fiúk válaszra sem méltatják, csupán a hisóriás énekük
megfogalmazása jelzi, hogy arra is reagálnak, amit a török szolga mond nekik. Az
apródok énekéből krónikaszerűen, egyben költői képekben kapunk információkat a
vár és Szondi elestéről. Végül a fiúk megátkozzák a hős gyilkosait.
DRAMATURGIA
A szcenírozás ("színpadkép", jelenetezés)
erősen színeződik a csupán lírai eszközökkel kifejezhető hatásokkal.
Így a felhő, a hanyatlott, a
rom, a visszasüt a nap, a (később) bíborszínű
kaftán, a szép zöld hegyorom, stb. nem csupán az események
terét és idejét határolják be, hanem többértelmű utalással, denotációs és
konnotációs jelentésükkel
31. oldal
Szondi két apródja 6.
hangulatot teremtenek és figyelmet irányítanak, sőt még
erkölcsi értékrendet is sugallnak.
(Pl. a dalnokok fönt, a török tábor
lent;
a dalnokok énekelnek, a török tábor zsibong;
a feszület a vállalt szenvedés és a keresztény hit jelképe, a
mulatozás a léha életmód, a pogányság az értékhiány kifejezője)
A dramaturgia másik eleme a sajátos párbeszéd, mely mindkét
megszólaló dikciójában egyre nagyobb indulatokat sejtet. A fokozás módja
különleges. A konfliktus nem robban ki (ez már megtörtént a harcban) de
feszültsége nem enyhül.
A dalnok apródok erkölcsi fölénye (talán) kötelezi is őket,
hogy emberi tartásuk ne törjön meg, és (látszólag) figyelembe se vegyék a török
szolga (szándékait) szavait.
A "drámai párbeszéd" látszólag PÁRHUZAMOS MONOLÓG.
A históriás ének végén mondott átok lélektanilag hiteles
megnyilatkozás, a drámai feszültség tovább nem fokozható (az olvasó persze
továbbviheti képzeletében)
(Ez az átok egyébként a Bibliából való:
Zakariás könyve, 11,17. Idézzük a 17. verset !
Jaj a
mihaszna pásztornak, aki elhagyja a juhokat!
Fegyver a karjára és jobb
szemére.
Karja szárazra száradjon és jobb szeme
sötétre
sötétedjék.)
MEGJEGYZÉS: az oda fog folyamodni szövegrészlet,
melyet Szondi György mond Mártonnak, az oroszi papnak, egyben vele üzen Alinak;
Szenczi Molnár Albert zsoltárfordításából való XXXIII. zsoltár 11.9.
A tragédiában Szondi György a tragikus hős (tehát a tragédia
már lezjlott, az értékveszteség, mely új értékeket tételez, megtörtént; a
tragikus hős bukása törvényszerű volt, halálában azonban felmagasztosult), Ali
és a pogány sereg büntetése (bűnhődése) "csupán" erkölcsi, illetve az
32. oldal
Szondi két apródja 7. emberiség általános értékrendjében hosszú
távon érvényesül.
Ezért nincs (nem is lehet) vége annak a drámának, aminek a két
apród a főszereplője. (Pontosabban a drámai szituáció nem változik meg a "dráma"
végére, fennmarad a feszültség is.)
LÍRAISÁG
Felhőbe hanyatlott a drégeli rom
A felhő a csata pora, a puskapor szürke köde is lehet. A
komorság jelzése. Azt is jelentheti a kép, hogy a természet is elkomorult.
Esetleg azt, hogy jótékonyan beburkolja a szörnyű látványt a gyarló embernél
fenségesebb, hatalmasabb rendszer.
A felhő képe felfelé tekintésre ösztönöz, tehát nem csupán a
rezignáltság, szomorúság, lehajtott fejű tűnődés jelképe lehet, hanem a tragikus
emelkedettségé is. (Esztétikai minőségek keveredése.)
A rom felhőbe burkolózása egyrészt antropomorfizált. A lelőtt,
vagy levágott -- éppen most meghalt ember képét is idézi a hanyatlott
ige. Másrészt a MI nézősíkunkat emeli, ezzel mintegy fölébe helyezi az
olvasót a történteknek.
Rá visszasüt a nap, ádáz tusa napja
A nap szó itt eleve két jelentést hordoz:
az egyik az időintervallum, a másik a borzalmakat megvilágító (ezzel azokra újra
emlékeztető) égitest.
Az ádáz tusa jelzős szerkezet gondosan
kiválasztott kifejezés. A tusa: harc, viadal, küzdelem - kizárólag
a szépirodalmi stílusban használatos szó. Az ádáz melléknév (mely
szintén a szépirodalmi stílusréteg szókincsének része) szinonimái az értelmező
szótár szerint a gonoszul ártó szándékú, kegyetlenül vad, szörnyű,
pusztító, dühöngő.
A szövegrész mássalhangzói (a zörejek) főképpen
felpattanó zárhangok, tremulánsok és súrlódók: b, t, tt, d, g, t, p, d, t,
p;
33. oldal
Szondi két apródja 8.
r, r, r;
f, h, h, v, ssz, s, z, s,
j .
Mindhárom hangfajta alkalmas arra, hogy megelőlegezze azokat a
hangulatokat, amelyek majd a műben (főleg az apródok énekében)
dominálnak.
Rajtuk kívül csupán négy nazális (abból kettő az ismétlődő
nap szó elején) és három laterális puhítja a hangzást.
KÖZBEVETÉS: hangutánzás, hangfestés;
színek,
fények, árnyékok,
ízlelés, szaglás, tapintás,
igék;
jelzős
szerkezetek;
hasonlatok;
metaforák.
Hangutánzó, hangfestő szavak: lobogós, orom
(a rím miatt), kopja (a rím miatt); lant, zsibongva,
alant (a rím miatt), űlet (a rím miatt);
dalnoka,
bülbül-szavu, dalokból, füzért, nyakra;
sírján, lant, pengeti,
pengeti, sírván;
bősz, anyaszülte;
zengeni,
vigalom, sörbet;
mondjad, felelem, kegyelem,
folyamodni;
van ma;
zúgjon, álgyu, mond,
pattog, bomba, gránát, ont, töri Drégel, várát;
szél zendül,
leskel a hold, sziszeg aztán;
harcos paripái nyihognak alant;
forgat;
zengjétek;
dalnoka, bársonyba puhába,
bú, ruhába;
széltül is ó, hála;
vítt, romlott
torony, rendre ledűl, balján;
megtört, elég,
érte;
hulla a hulla, álla halála vérmosta fokán, diadallal,
végét;
otromba gyaurnak, vesszeje vár, Ali
úrnak;
veszte.
34. oldal
Szondi két apródja 9.
Színek, fények,
árnyékok:
felhőbe, visszasüt a nap, zöld,
lobogós;
...
rózsák, mennyei,
gyöngysorba;
zöldel, zöldel,
zászlós;
...
puszta
(halom);
...
...
tüzes, sziklai;
a nap
nyugvóra hajolt, bíborszinü kaftán, hold, éj;
ezüstöt, aranyt,
máglyába;
...
cifrán
bársonyba;
lány-arcotok,
süti;
ragyog;
...
kő módra befolyván a hegy
menedékét, vérmosta;
...
...
Ízek, illatok, a tapintás érzékszerveire vonatkozó
kifejezések:
...
kezökben a lant;
rózsák, füzért, huri
nyakra;
térdel, kezében a lant, pengeti, pengeti;
...
mézizü
sörbet;
Jézusa kezében;
serbet, füge, pálma, déli gyümölcs, jó illatu
fűszer és drága kenőcs;
tüzes;
födi vállát, szél, hideg;
máglyába, tőrt
keze forgat;
...
bársonyba, puhába;
lány-arcotok, széltül;
mint
bástya, feszült meg;
35. oldal
Szondi két apródja 10.
megtört ina, térde;
kő
módra befolyván, vérmosta;
vesszeje vár;
apadjon el a szem, száradjon el a
kar.
Igék (igei értékű határozói igenevek, főnévi
igenevek)
hanyatlott, visszasüt;
térdel, volna, zsibongva,
űlet;
jön, fűzne;
zöldel, zöldel, térdel, pengeti, pengeti;
feljöve,
küldte, add meg, meg nem marad;
nincs, zengeni, jertek, áll, vár;
mondjad,
felelem, nem vár, oda fog folyamodni;
terem, van;
zúgjon, mond, pattog,
röpked, ont, töri;
hajolt, födi, zendül, leskel, sziszeg;
kihordat,
nyihognak, forgat;
volt, elesett, temette, nyugszik, zengjétek;
volt,
öltözteti, nem hagyta, öli, halni meg;
küldött, meg nem süti, alusztok, ó,
köt;
vítt, vítt, feszült, ledűl, ragyog;
volt, harcola, megtört, láttam,
haragunni fog;
hulla, veszett, befolyván, álla, várta be;
lesz,
kifogytok-e, vár, kész;
apadjon el, célba vevé, széradjon el, lefejezte, ne
légyen, lőn.
Jelzős szerkezetek:
drégeli rom, ádáz tusa napja, nyájas, szép zöld
hegy-orom,
lobogós hadi kopja;
két ifiu, kopja tövén, győzelem-ünnepet;
két dalnoka, bülbül-szavu rózsák két mennyei bokra, füzért,
odaillőt egy huri-nyakra;
zászlós kopiával, gyaur basa sírján;
36. oldal
Szondi két apródja 11.
oroszi pap, kevély üzenettel, bősz Ali, jó
Szondi;
szép úrfiak, puszta halom, kopja tövén, nagy vigalom,
mézizü sörbet;
Jézusa kezében;
sok déli gyümölcs, nagy szultán birodalma, jó illatu
fűszer, drága kenőcs, Ali győzelem-ünnpe;
pogány Ali, minden tüzes ördög, Drégel sziklai várát;
Szép úrfiak, bíborszinü kaftán, hideg éj;
a vár piacára, sok nagybecsü marhát, harcos paripái;
zászlós kopiával, hős Ali;
két dalnoka, két árva fiú, bársonyba, puhába,ócska
ruhába;
lány-arcotok;
romlott torony alján, jó kardja előtt;
...
a hegy menedékét, halála vérmosta fokán;
otromba gyaurnak, vesszeje, börtöne Ali úrnak;
ily kora veszte.
Hasonlatok:
...
mintha volna feszűlet;
... ... ... ... ...
... ... ... ... ... ... ...
37. oldal
Szondi két apródja 12.
mint bástya, feszült meg
romlott torony alján
... kő módra befolyván a hegy menedékét
... ...
Metaforák:
felhőbe hanyatlott a drégeli rom,
rá visszasüt a
nap, ádáz tusa napja,
szemközt vele nyájas, szép zöld hegy-orom
... bülbül-szavu rózsák két mennyei bokra
dalokból
gyöngysorba füzért, odaillőt egy huri nyakra
térdel a gyöngypár
... áll nagy vigalom, vár mézizü sörbet
Jézusa kezében
kész a kegyelem;
...
minden tüzes ördög népet, falat ont,
töri Drégel
sziklai várát
a nap nyugvóra hajolt,
immár födi vállát bíborszinü
kaftán,
szél zendül az erdőn, ott leskel a hold,
idekinn hideg éj sziszeg
aztán
...
...
öli bú
lány-arcotok, hozzá köt a
hála;
...
Rusztem maga volt ő
Ő álla halála vérmosta fokán
vesszeje vár ... Ali úrnak
...
ALLITERÁCIÓK:
rom, rá; ünnepet űlet; pengeti,pengeti;
kezében kész a kegyelem; fog
folyamodni;
marhát máglyába; hulla a hulla; vesszeje vár
38. oldal
Szondi két apródja 13.
ALAKZATOK
Ali győzelem-ünnepe; mért---mért; zöldel--zöldel;
zászlós kopiával; kezökben a lant--- kezében a lant; ottlenn -- odalenn;
zengeni, zendül, zengjétek;
(N i n c s k é s z !)
39. oldal